BACA DULU NI sebelum baca yang lain

[AMARAN]

Kalau anda seorang yang sukar untuk terima pandangan orang lain, dilarang sama sekali membaca blog ini. Mengapa? Karya-karya dalam blog ini mungkin bagi anda bersifat provokatif, belagak poyo, suka mengada-ngada.. atau mungkin tidak matang.. Well.. saya cuma budak kecik yang baru belajar menggunakan blog. Sebelum ni hidup di atas laut yang jauh dari internet. So, Mumayyiz dalam menulis. Tapi kalau masih berkeras nak baca.. baca je lah! Tapi please baca dengan rasa cinta dan toleransi dalam diri. Sentap atau tersinggung perasaan.. tanggung sendiri. Anda telah diberi amaran tentang risiko yang mungkin anda akan hadapi. Tu laaa ketegaq sangat.


"Sila ambil dan viralkan mana-mana karya di dalam blog ini yang anda rasakan ada jugalah gunanya(walaupun banyak yang tidak berguna) tanpa perlu meminta izin daripada saya. Semuanya daripada Allah juga. Tapi menarik juga sekiranya anda dapat meninggalkan link di manakah tercampaknya karya saya yang marhaen itu - atleast boleh bantu saya popular.. ngeh ngeh ngeh... Yalah, apa salahnya mahu menjejaki kasih karya yang sudah ditulis, di samping menambah kenalan baru bukan..? Senyum sambil membuat tanda aman." : ayat Inche Gabbana..


Kita punya cerita yang tersisa di hati

Bisikan kata yang enggan dilupakan.

Mungkin sekarang masih segar.

Cuma kelak waktu mereputkan minda.

Lantas kisah ini hanya menjadi alunan kenangan yang bisu.


DISKLEMER - Semua pandangan sendiri sahaja.

Tidak matang mungkin.

Cuma ini yang berkisar di minda.

Dan aku tidak ingin melupakan.

Mungkin anda punya cerita lain. Ini cerita aku.

Maaf jika ada yang tidak senang hati.

Berombak dada membacanya.

Tapi ini cerita aku. Berkenan? Silakan baca.

Tidak? Dijemput untuk tekan butang keluar.

November 01, 2016

CARA QADA' SOLAT FARDHU yang tertinggal (dengan sengaja)

Cara QADA’ Solat Yang Tertinggal

Bahana meninggalkan solat dengan sengaja sehingga tidak boleh menghidu bau syurga. Mengapa??
Solat wajib yang ditinggalkan dengan sengaja TIDAK BOLEH diqada’'.
.
Tidak ada dalil yang mengatakan jika kita tinggalkan solat wajib dengan sengaja... maka kita boleh mengqada’'nya di lain waktu.
.
Sorry beb.. tidak ada dalil yang mengatakan kita boleh gantikan solat wajib yang ditinggalkan secara sengaja.
.
Bapak ahhh!
Entah dah berapa kali dalam hidup ni meninggalkan solat dengan sengaja. Terlalu banyak dah tidak terkira sejak dari awal baligh lagi. Bahaya weiiii... macam mana nak masuk syurga kalau macam ni? Sedangkan solat adalah perkara pertama yang akan dihisab.
Kalau dah banyak kali tinggalkan solat fardhu dengan sengaja...maksudnya memang tak lepaslah nak masuk syurga.. Macam mana nak masuk syurga kalau begini.??
.
Tapi betul ke Solat Fardhu yang ditinggalkan dengan sengaja tidak boleh diqada'?
Ya, betul. Tidak ada dalil yang membenarkannya. Kalau anda ada menjumpainya.. sila tunjukkan kepada saya.
.
Rasional pertama mengapa SOLAT FARDHU YANG DITINGGALKAN DENGAN SENGAJA TIDAK BOLEH DIQADA’.
-:: Dalam Surah An-Nisa, Allah ada berfirman bahawa
 "Sesungguhnya solat merupakan kewajiban bagi orang beriman yang telah ditetapkan waktunya." (Ayat 103).
DITETAPKAN WAKTUNYA - Maksudnya kita dituntut untuk mengerjakan solat dalam waktu-waktu yang maklum. Tidak sah solat seseorang itu jika dilaksanakan diluar waktu sama ada sebelum atau selepas.
Jadi, kalau kita qada’ solat (ambil contoh maghrib) kemudian... yakni selepas usai waktu maghrib.. maka tidak sahlah solat itu.
Contoh : Petang selepas selesai bermain bola sepak. Of courselah rasa penat tak larat nak mandi.. nak keringkan peluh dulu baru mandi dan solat.. Tapi gara-gara terlalu menangguhkan masa.. azan isyak berkumandang.
"Tak pelah.. nanti aku qada’ je." Then solat isyak lalu qada’ maghrib... Settled!.
Errmmm... sayang seribu kali sayang... hutang dengan ALLAH tak settle lagi kalau macam tu. Qada’ solat yang kita lakukan tadi tidak sah! Mengapa? Sebab kita sengaja melambat-lambatkan solat maghrib sehingga masuknya waktu Isyak.
.
Sadisssss... sadis gila hidup.. Penat-penat qada’ solat tapi tidak pernah sah! Dah tu! Sape suruh dari mula sengaja tinggalkan/lambatkan solat?? kan dah rugi. Susah masuk syurga beb! Susah... solat dah tunggang-langgang dan banyak lompang.. payahlah nak lepas titian As-sirat.
.
.
JALAN PENYELESAIAN.
Taubat.

Allah tidak kejam. Allah sentiasa bagi ruang untuk hamba-Nya berusaha masuk syurga. Tak kisahlah seberapa banyak solat fardha yang dia sengaja tinggalkan. Dia masih diberi peluang untuk masuk syurga.
Masih dalam Surah An-Nisa. Allah menunjukkan cara macam mana kita nak membaiki kerosakan diri yang kita lakukan ini:-
"Kecuali orang-orang yang taubat dan mengadakan perbaikan dan berpegang teguh pada (agama) Allah dan tulus ikhlas (mengerjakan) agama mereka karena Allah. Maka mereka itu adalah bersama-sama orang yang beriman dan kelak Allah akan memberikan kepada orang-orang yang beriman pahala yang besar." (Ayat 146).

Dalam satu hadis sahih menyatakan, untuk mengimbangi dosa-dosa (meninggalkan solat fardhu dengan sengaja) seelok-eloknya perbanyakkanlah ibadah sunat. Oh, ya! Jangan hanya solat sunat semata-mata. Taubat jangan lupa... hayati taubat anda...
“Amal manusia pertama yang akan dihisab kelak di hari kiamat adalah solat. Allah bertanya kepada para Malaikatnya – meskipun Dia paling tahu – “Perhatikan solat hamba-Ku, apakah dia mengerjakannya dengan sempurna ataukah dia menguranginya?” Jika solatnya sempurna, dicatat sempurna, dan jika ada yang kurang, Allah berfirman, “Perhatikan, apakah hamba-Ku memiliki solat sunat?.” jika dia punya solat sunat, Allah perintahkan, “Sempurnakan catatan solat wajib hamba-Ku dengan solat sunatnya.”
(HR. Nasai 465, Abu Daud 864, Tarmizi 415, dan disahihkan Syuaib al-Arnauth).

Berdasarkan hadis ini, kita menganjurkan untuk segera bertaubat dan memperbanyakkan solat sunat agar dapat menebus dosa-dosa meninggalkan solat fardhu dengan sengaja. In shaa ALLAH akan masuk syurga.
.
.
Aamiiiin.


<footnote: binusrah, konsultasisyariah.com & Quran>

No comments:

Post a Comment