BACA DULU NI sebelum baca yang lain

[AMARAN]

Kalau anda seorang yang sukar untuk terima pandangan orang lain, dilarang sama sekali membaca blog ini. Mengapa? Karya-karya dalam blog ini mungkin bagi anda bersifat provokatif, belagak poyo, suka mengada-ngada.. atau mungkin tidak matang.. Well.. saya cuma budak kecik yang baru belajar menggunakan blog. Sebelum ni hidup di atas laut yang jauh dari internet. So, Mumayyiz dalam menulis. Tapi kalau masih berkeras nak baca.. baca je lah! Tapi please baca dengan rasa cinta dan toleransi dalam diri. Sentap atau tersinggung perasaan.. tanggung sendiri. Anda telah diberi amaran tentang risiko yang mungkin anda akan hadapi. Tu laaa ketegaq sangat.


"Sila ambil dan viralkan mana-mana karya di dalam blog ini yang anda rasakan ada jugalah gunanya(walaupun banyak yang tidak berguna) tanpa perlu meminta izin daripada saya. Semuanya daripada Allah juga. Tapi menarik juga sekiranya anda dapat meninggalkan link di manakah tercampaknya karya saya yang marhaen itu - atleast boleh bantu saya popular.. ngeh ngeh ngeh... Yalah, apa salahnya mahu menjejaki kasih karya yang sudah ditulis, di samping menambah kenalan baru bukan..? Senyum sambil membuat tanda aman." : ayat Inche Gabbana..


Kita punya cerita yang tersisa di hati

Bisikan kata yang enggan dilupakan.

Mungkin sekarang masih segar.

Cuma kelak waktu mereputkan minda.

Lantas kisah ini hanya menjadi alunan kenangan yang bisu.


DISKLEMER - Semua pandangan sendiri sahaja.

Tidak matang mungkin.

Cuma ini yang berkisar di minda.

Dan aku tidak ingin melupakan.

Mungkin anda punya cerita lain. Ini cerita aku.

Maaf jika ada yang tidak senang hati.

Berombak dada membacanya.

Tapi ini cerita aku. Berkenan? Silakan baca.

Tidak? Dijemput untuk tekan butang keluar.

January 25, 2016

Hukum Bahasa Arab dalam Ibadah

Orang Melayu.
Berbahagialah kamu lahir tidak mahir berbahasa Arab (Bahasa Al-Quran).
Kamu memperoleh banyak kebaikan kerana kamu (yang tidak faham bahasa Arab) mencuba sedaya-upaya kamu memahami Al-Quran dan bacaan-bacaan dalam solat.
.
Ada usaha di situ. Allah mengurniakan kebaikan untuk mereka yang berusaha memahami agama Nya.
.
.
Dalam Islam, niat memang lebih dirukunkan dalam solat. Sedangkan lafaz,  boleh dalam bahasa yang kamu fahami (Imam Khomeini R.A.).
.
Cuma ada beberapa hal yang kamu perlu fahami tentang kepentingan Bahasa Arab dalam ibadah.
1. Rasulullah S.A.W. mengerjakan ibadah dalam bahasa Arab. Jadi secara tidak langsung kita dapat pahala sunnah Nabi di sini. Siapa yang tak mau pahala lebih weii..

2. Islam diturunkan dalam bahasa Arab kerana audiens terawalnya adalah bangsa Arab Jahiliyah. Islam diturunkan dalam bahasa yang difahami oleh mereka agar mudah mereka menerima Islam. Tapi tu lah.. ada je bangsa Arab yang tidak mahu memeluk Islam.

3. Perjuangan dakwah Islamiyah Nabi menggunakan bahasa Arab. Secara peribadi, rasa rugi pula jika hanya beribadah dalam bahasa sendiri (kerana Allah Maha Mengetahui), sedangkan Rasulullah berdakwah menggunakan bahasa Arab. Secara tidak langsung, menggunakan bahasa Arab dalam ibadah satu bentuk penghargaan kepada kepayahan perjuangan dakwah Nabi dulu. Rasa diri ni macam sombong kalau enggan memahami bahasa Arab dalam ibadah. Itu pendapat peribadi je lah.

4. Bahasa Arab lambang penyatuan Islam di seluruh dunia. Islam sudah tersebar ke seluruh pelusuk dunia dan dianuti oleh masyarakat pelbagai bahasa. Selain arah kiblat, bahasa Arab inilah yang menyatukan ummat Islam semua. Buktinya, cuba bayangkan ketika mengerjakan ibadah haji di Tanah Suci Mekah, semua ummat Islam beribadah menggunakan bahasa masing-masing. Tak ke pelik nanti dengungnya apabila ummat Islam berzikir dalam bahasa masing-masing!. Islam menetapkan kita semua satu dan tidak terpisah-pisah. Bahasa Arablah yang menyatukan kita semua. Tak kanlah Islam di Jerman kena belajar bahasa Melayu semata-mata untuk bersatu dengan kita di sini? Maaf, sejarah Rasulullah telah lama tertulis dalam bahasa Arab. Jadi, jangan rasa terbeban mempelajari bacaan-bacaan ibadah dalam bahasa Arab. Lagipun pahala berganda beb! Kita yang tak faham arab, tapi bertungkus-lumus belajar Arab semata-mata kerana Allah. Syurga dijanjikan beb! Jangan lepaskan peluang ni. Allah dah bagi bonus untuk kita.

5. Menterjemahkan bacaan Al-Quran dan bacaan ibadah-ibadah lainnya ke dalam bahasa lain - cenderung untuk berlaku penyelewangan.
Jangan nafikan! Sejarah dah membuktikan dengan apa yang berlaku kepada Kitab Injil yang diterjemahkan dalam bentuk Bible. Maaf, sahabat-sahabat Kristian. Tapi ini apa yang dipercayai dalam Islam.
"Untukmulah agamamu dan untukkulah agamaku." (QS,109:6).
Allah telah menjanjikan Al-Quran akan dipelihara sehingga ke akhir zaman. Kerana apa? Kerana ummat Islam akan mempelajari bahasa Arab (yang digunakan dalam Al-Quran). Jadi, kita juga sedang memelihara kesucian Al-Quran apabila kita mempelajari lafaz-lafaz bahasa Arab baik dalam Al-Quran ataupun bacaan ibadah-ibadah kita. Sayang agama kita, jadi peliharalah sebaik-baiknya.
.
.
Walau apapun, Islam bukan satu agama yang memberatkan penganutnya dengan segala macam peraturan. Islam lebih mengutamakan nawaitu (niat). Bahasa bukanlah satu rukun dalam ibadah. Tidak ada masalah menggunakan bahasa lain selain bahasa Arab, tapi cuba perhalusi perkara-perkara di atas.
Gunakan bahasa Arab dalam solat serta memahami maksudnya, In shaa Allah lebih kusyuklah hendaknya. Pahala berganda lagi. Mengikuti sunnah Nabi, berusaha kerana Islam. Dan sudah tentu pahala melaksanakan solat. Tak kan tak nak pahala berganda kot!
.
Satu perkara lagi, IMAN merujuk kepada "Membenarkan melalui hati, melafazkan melalui lidah dan melaksanakan menggunakan anggota." Tak de pun sebut bahasa Arab.
Syarat masuk Islam pun tidak mewajibkan bahasa Arab.
Bahkan kalau rujuk hukum-hakam ibadah lain pun, tidak ada yang mewajibkan lafaz bahasa Arab (kecuali Mahzab Syafi'e yang mewajibkan lafaz solat dalam bahasa Arab).
.
.
Masya-Allah Tabarakallah.
Bertuahnya kita jadi orang Melayu yang menganuti agama Islam ini.
.
Wallahu'alam.
Jazakumullahu khairan kathira.

No comments:

Post a Comment