BACA DULU NI sebelum baca yang lain

[AMARAN]

Kalau anda seorang yang sukar untuk terima pandangan orang lain, dilarang sama sekali membaca blog ini. Mengapa? Karya-karya dalam blog ini mungkin bagi anda bersifat provokatif, belagak poyo, suka mengada-ngada.. atau mungkin tidak matang.. Well.. saya cuma budak kecik yang baru belajar menggunakan blog. Sebelum ni hidup di atas laut yang jauh dari internet. So, Mumayyiz dalam menulis. Tapi kalau masih berkeras nak baca.. baca je lah! Tapi please baca dengan rasa cinta dan toleransi dalam diri. Sentap atau tersinggung perasaan.. tanggung sendiri. Anda telah diberi amaran tentang risiko yang mungkin anda akan hadapi. Tu laaa ketegaq sangat.


"Sila ambil dan viralkan mana-mana karya di dalam blog ini yang anda rasakan ada jugalah gunanya(walaupun banyak yang tidak berguna) tanpa perlu meminta izin daripada saya. Semuanya daripada Allah juga. Tapi menarik juga sekiranya anda dapat meninggalkan link di manakah tercampaknya karya saya yang marhaen itu - atleast boleh bantu saya popular.. ngeh ngeh ngeh... Yalah, apa salahnya mahu menjejaki kasih karya yang sudah ditulis, di samping menambah kenalan baru bukan..? Senyum sambil membuat tanda aman." : ayat Inche Gabbana..


Kita punya cerita yang tersisa di hati

Bisikan kata yang enggan dilupakan.

Mungkin sekarang masih segar.

Cuma kelak waktu mereputkan minda.

Lantas kisah ini hanya menjadi alunan kenangan yang bisu.


DISKLEMER - Semua pandangan sendiri sahaja.

Tidak matang mungkin.

Cuma ini yang berkisar di minda.

Dan aku tidak ingin melupakan.

Mungkin anda punya cerita lain. Ini cerita aku.

Maaf jika ada yang tidak senang hati.

Berombak dada membacanya.

Tapi ini cerita aku. Berkenan? Silakan baca.

Tidak? Dijemput untuk tekan butang keluar.

January 21, 2013

dedah buku?? Again RAM in my Life

entri kali ini cuma ingin berkongsi buku yang sudah diterbitkan beberapa athun dahalu..(tetapi aku baru jer terbaca minggu ini).
Rahsia Perindu...aku yakin..ramai yang da pernah terbaca buku ni..sememangnya karya Ramlee Awang Murshid tidak pernah mengecewakan aku... setiapa jalan ceritanya sememangnya sukar untuk aku duga...ketika membaca buku ini..banyak spekulasi dan simpulan sendiri yang dilakukan..prediction demi prediction dilakukan..tetapi semuanya salah.. tapi jujur..aku tidak suka dengan endingnya apabila Tuan Yahya tidak dapat balasan..begitu juga Rashadan...memerka patut mati menurut aku...(--__-- harap RAM akan terbitkan Rahsia Perindu II...tak puas hati dengan ending kali ini)..tetapi yang paling mengujakan apabila mengetahui bahawa awal novel ini hanyalah khayalan Maria semata-mata... such a bulshit (OMG..pi segera taubat!!!) berulang kali aku bca verse yang menunjukkan bahawa Amylia itu ialah Maria..dan peguam bela itu ialah Julia..klu tak faham dari awal memang tak akan faham keseleruhuan cerita ni alamatnya...

>>>tersentuh dengan kegilaan Harris terhadap Maria....cintanya terhadap seorang isteri yang gila..(pesakit psikiatri sebenarnya) tiada bandingan...tetapi aku geram dengan cara dia jaga Aleeya tyme Maria melarikan diri...
>>>satu lagi keraguan yang RAM berjaya wujudkan apabila membuatkan pembaca menyangka bahawa Jefry itu adalah anak Junaidah... Fuh...aku geram ketika membaca setelah mengetahui prediction aku meleset sekali lagi...

>> tentang Leopard yang menjadi antagonis dalam novel ini... prediction aku berubah2..awalnya aku mengira Leopard itu adalah harris..tetapi selepas pembacaan dilanjutkan.. tanggapan itu berubah menjadi Leopard itu adalah Jefry...sekali lagi RAM berjaya menimbulkan rasa sakit hati apabila prediction ini meleset..rupa-rupanya Leopard itu adalah dia yang tidak ku sangkah2...(klu nak tahu siapa..baca sendiri buku ni..)

>> satu lagi kekuatan novel ini ialah... pembaca tidak menyedari bahawa dia sedang membaca satu halusinasi watak pesakit psikiatri novel ini..(watak gila lah tu dalam bahasa kasarnye...) agak terkejut membaca apabila mengetahui bahawa selama ini bayangan di minda Maria turut terbayang di minda ku sendiri...--__-- geram dengan RAM ni...tak pasal2 aku ikut gila baca buku ni....(kepada mereka2 yang nak menyelami bagaimana perasaan orang yang dikategorikan pesakit psikiatri ini...anda wajib baca buku ni!!!)

>>> sejujurnya aku mengatakan..jeles dgn cara penulisan RAM...dia memiliki kecerdasan untuk memanipulasikan minda pembacanya... dan ucapan terima kasih juga kepada RAM...melalui karya2 beliau ini..aku banyak mempelajari soal-soal kejiwaan manusia ini..bukan setakat novel Rahsia Perindu ini...tetapi melalui karya2 beliau yang lain..yang paling menarik Chronicles Of Laxmana Sunan... the best novels i ever read...

>>teruskan karya mu Ramlee Awang Mursyid...!! anda legenda dalam bidang penulisan tanah air ini...kaulah idolah ku untuk menulis...(cheechee chee..berangan nak jadi perintis RAM lah tu...huhuhuhu)

No comments:

Post a Comment